۳۰.۳.۸۸

سخنان آيت‌الله خامنه‌اي در خطبه‌هاي نماز جمعه‌ تهران

عيسي سحرخيز:,مردم کوتاه نخواهند آمد,/الان ديگر ..موضوع رهبري و ولايت فقيه وقدرت آقاي خامنه‌اي زير سوال است


29 خرداد 1388

راديو آلمان
سخنان آيت‌الله خامنه‌اي در خطبه‌هاي نماز جمعه‌ تهران را بسياري از ناظران، دفاع قاطع وي از دولت احمدي‌نژاد دانستند. به نظر عيسي سحرخيز، روزنامه‌نگار، اين سخن نشان مي‌دهد که هدايتگر اصلي کودتاي نرم شخص خامنه‌اي بوده است. دويچه وله: آقاي سحرخيز، صحبت‌هاي آيت‌الله خامنه‌اي را در خطبه‌هاي نماز جمعه در مورد انتخابات و امکان تقلب در آن شنيديد. ارزيابي شما از اين سخنان چيست؟ عيسي سحرخيز: آقاي خامنه‌اي با اين سخنراني و حمايتي که به صورت قاطع و صددرصد از آقاي احمدي‌نژاد و برگزارکنندگان انتخابات داشت، نشان داد که در واقع اين کودتاي نرم با هدايت و برنامه‌ريزي ايشان انجام شده است و ديگران چيزي غير از مهره‌ي اجرايي نبوده‌اند و ايشان دنبال اين بوده که رئيس جمهور مورد علاقه‌ي خودش را به مردم تحميل بکند و از آنسو آن راي‌هايي را که مردم الان شعار مي‌دهند که به ما پس بدهيد، به حساب نظام بگذارد و بگويد که مردم آمده‌اند و نظام را تاييد کرده‌اند. از آنسو هم دنبال اين بود که با تهديد و با زبان سخت با رقباي آقاي احمدي‌نژاد که الان حس مي‌کند رقباي خود او هستند، برخورد بکند و آنها را تهديد بکند که اگر اين تظاهرات خياباني ادامه داشته باشد، اگر اعتراضات شما به نتايج انتخابات ادامه داشته باشد، شما با نيروهاي نظامي مواجه خواهيد بود و يک کودتاي تند و سخت را هم دور از نظر نگيريد. او سعي مي‌کرد در اين صحبت‌ها به گونه‌اي هم بيان بکند که پيامد اين ماجرا و در واقع نتيجه‌ي کار ايشان که خونريزي و کشتار مردم است را به حساب آقاي خاتمي، آقاي موسوي، آقاي کروبي و آقاي هاشمي رفسنجاني و تا حدودي آقاي ناطق نوري و ديگر فعالان سياسي و مراجع مذهبي کشور بگذارد.


دويچه وله: فکر مي‌کنيد الان عکس‌العمل جناح مقابل بايد چه باشد؟

عيسي سحرخيز: تصور من اين است که جناح مقابل کوتاه نخواهد آمد، چون اين مسئله را پيش‌بيني مي‌کرد. همين که حضور امروز در نماز جمعه را که بنا بود انجام بشود، لغو کردند. هيچ کدام از اين افراد هم شرکت نکردند، به اين معناست که ديگر اميدي به آقاي خامنه‌اي ندارند. آن چيزي که الان در سطح جامعه مطرح است، اين است که عدالت رهبري زير سوال است، مديريت و مدبري آقاي خامنه‌اي زير سوال است، که با صحبت‌هاي ايشان اين مسئله تقويت شد و نمي‌شود حکومت و کشور را در دست چنين فردي سپرد که براي حفظ خودش و قدرت خودش مردم را تهديد مي‌کند و اکثريت قاطبه‌ي کساني که راي دادند و الان حس مي‌کنند راي‌شان را به گونه‌اي مصادره کردند را به کشتن و کشتار تهديد مي‌کند. اين فرد ديگر در جايگاه اصلي خودش قرار ندارد و الان ديگر انتخابات از متن به حاشيه‌ي سياست ايران رفته و موضوع رهبري و ولايت فقيه و قدرت آقاي خامنه‌اي زير سوال است.


دويچه وله: اشاره کرديد که عدالت رهبري زير سوال رفته است.. آيا الان جاي اين هست که مجلس خبرگان به رياست آقاي هاشمي رفسنجاني در اين خصوص در چارچوب اختياراتي که قانون اساسي به آنها داده، تذکري به رهبري بدهد؟

عيسي سحرخيز: گمان من اين است که اين کارها مقدماتي لازم دارد، زمينه‌هايي را مي‌خواهد و نوع برگزاري انتخابات خبرگان هم به گونه‌اي‌ست که بخشي از اعضاي خبرگان در واقع منتخب مردم نيستند، بلکه منتصبان آقاي خامنه‌اي هستند و به اين راحتي به اين سمت و سو نمي‌روند. ولي حوادث يک هفته‌ي گذشته و همين طور سخنان آقاي خامنه‌اي و آن چيزي را که نشان داد در آينده مي‌خواهد انجام بدهد، طبيعتا بسياري از آنها را که نگاه مذهبي و نگاه آزاديخواهانه دارند، کساني که با رژيم شاه به دليل چنين رفتارهايي مبارزه کردند، به زندان رفتند و صدمه ديدند را به تفکر مي‌اندازد که اين وضعيت با سي سال پيش که شاه حاکم بود چه تفاوتي دارد. ژنرال‌هايي شبيه ازهاري و اويسي و آن فرماندهان، با اين نظامياني که فردا قرار است رودرروي ملت قرار بگيرند و خون آنها را به کف خيابان بريزند و با آن دوره‌اي که حکومت نظامي در ايران شد چه تفاوتي دارد. طبيعتا آنها دير يا زود به آن نقطه خواهند رسيد که آقاي خامنه‌اي در اين جايگاه ديگر جاي بدي را غصب کرده است و منافع ملي و مصالح کشور با وجود ايشان قابل حفظ نيست.


دويچه وله: بسياري از ناظران، نطق امروز آقاي خامنه‌اي را تشبيه مي‌کنند به نطق ايشان در ده سال پيش بعد از وقايع هجده تير و کوي دانشگاه. آيا الان وقايع ايران قابل مقايسه با هجده تير هست و آيا ممکن است جنبش کنوني مردم ايران به سرنوشت هجده تير دچار بشود؟

عيسي سحرخيز: من فکر مي‌کنم ابعاد ماجرا بسيار وسيع‌تر و عمق اعتراضات بسيار شديدتر است. ولي ظاهرا آقاي خامنه‌‌اي و نزديکان ايشان تصورشان اين است که به همين راحتي مي‌توان اين ماجرا را هم ختم به خير کرد و آن وضعيت را درست کرد. اتفاقا دقيقا هم از آن شيوه‌ها و روش‌ها دارند استفاده مي‌کنند تا رقباي خودشان را کنار بگذارند. ولي اگر در آن زمان بحث اصلاح‌طلب‌ها بود و تا حدودي آقاي خاتمي، الان يک اکثريت قاطعي از جامعه در سطح رهبران مذهبي و سياسي، همان طور که خود ايشان هم مطرح کردند، پاي‌شان در اين ماجرا درگير است و آقاي خامنه‌اي با يک اقليت محدود مي‌خواهد کودتاي نرم خودش را با کودتاي تند و خشن آينده تحميل بکند و براي اينکه کار خودش را پيش ببرد، بايد به نظر من خون زيادي را در اين کشور بريزد و جوان‌هاي بسياري را به کشتن بدهد. طبيعتا در جامعه‌اي که فرهنگ ��خون بر شمشير پيروز است را دنبال مي‌کند، مخصوصا در اين يک هفته هم نشان داده که سعي مي‌کند به روش‌هاي مسالمت‌آميز و صلح‌طلبانه و بدون خون‌ريزي دنبال اهداف خودش باشد. در اين جامعه، من تصور نمي‌کنم که اين گونه رفتار خشن جواب مثبتي بدهد، بلکه تاريخ نشان داده است که معمولا نتيجه‌ي عکس هم در پي دارد.

مصاحبه‌گر: ميترا شجاعي
تحريريه: کيواندخت قهاري

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر